Was het een vooruitziende blik van Google? Nee ik denk niet aan een samenzwering. Zij wilden weten wat de impact van werken op afstand is. Daarom interviewden ze de de afgelopen twee jaar meer dan 5000 medewerkers verspreid over de hele wereld. Ze ondervroegen thuiswerkers en kantoorwerkers over hun welzijn, verbondenheid met het bedrijf en hun prestaties.
Wanneer naar kantoor?
Niemand weet het. Toch hoeft thuiswerken geen probleem te zijn. Dat is de uitkomst van het Google onderzoek. De prestaties waren gelijk. Net als het gevoel van welzijn en de betrokkenheid bij het bedrijf en de collega’s. Ze werkten wat aanbeveling uit om de positieve ervaringen ook in de toekomst vast te houden.
6 tips voor succesvol samenwerken op afstand
Google geeft met de aanbevelingen een lesje in verantwoordelijkheid volgens schrijver Justin Bariso op Inc. Voor mij interessant genoeg om hier wat van te delen.
1. Contact onderhouden
Contact is niet vanzelfsprekend. Je kunt niet even bij elkaar binnenlopen. Je moet overal rekening mee houden en altijd plannen. Stem het medium voor contact af op de behoefte. Met een telefoontje kun je snel iets oplossen, maar het is ook altijd een inbreuk.
Sowieso is het verspreid werken logistiek niet altijd makkelijk te organiseren, zeker niet als je ook nog met verschillende tijdzones te maken hebt. Nog lastiger is het om een relatie met collega’s op afstand op te bouwen.
2. Spreek teamnormen af
Je kunt denken aan:
- binnen hoeveel tijd email wordt beantwoord
- wanneer teamleden werken en pauzeren
- duidelijkheid over de taakverwachting
- eigenaarschap, wie is waarvoor verantwoordelijk
- de manier van informatie delen
- de frequentie van contact
- communiceer een visie met duidelijk doel voor het team
Het vastleggen van afspraken voorkomt verwarring.
3. Prioriteit voor het teamoverleg
Sociale aanwezigheid bij virtuele teamvergaderingen is een must. Het voortdurend op een ander scherm kijken wekt de suggestie van niet geïnteresseerd zijn.
Dat kan zelfs aanleiding geven voor afspraken over alerte aanwezigheid. Non-verbale reacties tonen betrokkenheid, geven aan dat er geluisterd wordt.
Betrek iedereen, ook de stillere personen voor wie het virtuele contact een uitdaging is.
4. Rust en vertrouwen
Vertrouwen is altijd belangrijk, maar een absolute voorwaarde bij succesvol thuiswerken. Waarderende feedback en aandacht voor effectief gedrag stimuleren positief. Maar met de focus op controle en verbeterpunten communiceer je het tegenovergestelde.
Neem de tijd om elkaar te leren kennen en te vertrouwen. Duik niet direct de actie in om de agenda af te werken.
5. Je persoonlijk welzijn
- Ook voor thuiswerken is het gezond om slaaprituelen te ontwikkelen en een dag- en nachtritme aan te houden.
- Maak geen extra lange werkdagen.
- Neem minstens een keer per uur een pauze.
- Kom regelmatig van je stoel om te bewegen.
- Werk in tijdblokken en bouw buffers in om te lang concentratiedruk te voorkomen.
- Creëer als een comfortabele werkplek, als het even kan afgescheiden van je leefruimte.
6. Dagelijkse check-in
Hoe vreemd het misschien klinkt, laat weten wanneer je klaar bent om aan de nieuwe dag te beginnen. Doe net als op kantoor waar je de aanwezigen een goedemorgen wenst, vraagt naar de ervaring van een collega of even laat weten hoe het met jou gaat.
Persoonlijke aandacht en interesse zijn veel waard en het tonen kost geen moeite. Het zijn juist die kleine momentjes van aandacht en waardering voor elkaar die altijd al belangrijk zijn. De koffiepauze kan ook virtueel hè.
foto: Gabriel-Benois via Unsplash