Dertig seconden. Meer tijd krijgt jouw zorgvuldig samengestelde cv niet. Zeker niet als je online solliciteert. De kunst is dus om in die belachelijk korte tijd op te vallen.
Spring je er met je cv niet uit, dan komt je brief niet eens op tafel. Soms heb je geluk. Die kans is groter als het geen ervaren recruiter is die jouw sollicitatie als eerste ziet.
Opvallen hoe doe je dat?
Heel creatief? Dat kan. Kijk maar naar de ludieke (en al weer veel gekopieerde) chocolade reep en dit ultrakorte Vinefilmpje.
Werkt het?
Ja soms wel, maar heel vaak ook niet.
Overvolle arbeidsmarkt
Recruiters blijken toch het liefst een standaard cv te zien. Dat is snel te scannen. En dat is wat je wilt als er dagelijks honderden sollicitaties langs komen.
Hoe de recruiter je cv leest
Interessant is het onderzoek naar leesgedrag van recruiters. Bovenaan dit artikel zie je een afbeelding uit het onderzoek. Op de rode vlekken blijven de ogen langer hangen. Je ziet direct dat de onderste helft van het linker cv nauwelijks meer wordt bekeken. Dat is niet wat jij wilt.
Volgens dit onderzoek krijgt een cv overigens maar 6 seconden in plaats van 30!
Opvallen
En aansluiting zoeken is dus van het grootste belang. Dat je de nieuwsgierigheid van de lezer zo prikkelt dat er een vervolg komt. Want dat is wat jij wilt.
Maar wat willen zij lezen? Precies daar zit de crux. Als jij precies weet waar de werkgever naar op zoek is, kun je daarbij aansluiten. Dus laat ze zien welke oplossing jij bent.
Hoe je de aansluiting zoekt?
Zoek uit wat ze echt nodig hebben. Pluis niet alleen de vacature en de website uit, maar ook het internet naar sociale media. Voor jou kan het interessant zijn om te weten hoe een vacature is ontstaan. Het maakt uit of de vacature bijvoorbeeld een vervanging betreft of een nieuw project.
Pas dan is het tijd voor je sollicitatie:
- Wees duidelijk en kernachtig. Containerbegrippen zijn te algemeen en vaag. Heb jij die overtuigingskracht waar om gevraagd wordt, toon dat dan aan. Ben je creatief, laat dat dan spreken uit die gebruikt. Dat hoeft echt niet alleen met een bijzondere vormgeving, dat kan ook met woorden.
- Je bent herkenbaar als je woorden uit de vacaturetekst overneemt, maar maak er geen kopie van. Het moet jouw tekst zijn.
- Je informatie is overzichtelijk geordend met voldoende witregels. Vermijd details, te veel informatie leidt af.
- Maak consequent gebruik van opbouw, tabs, vet, cursief en leestekens, maar overdrijf niet.
- Zie je cv als je visitekaartje, een beknopte presentatie van je zelf. Het is de eerste indruk.
- Let er met je foto op dat je professioneel overkomt, dus geen vakantie kiek.
- En tot slot straal positiviteit uit. Ook met de manier waarop je schrijft. Verkoop jezelf niet als iemand die hopeloos naar werk zoekt.
1 Reactie