De droom is dood, zeggen de tegenstanders. Nee, zeggen de voorstanders, dit is pas het begin. Ja het experiment is gestopt. Maar zo was het gepland, niet omdat het is mislukt.
Februari 2015
Startte de gemeente Göteborg in Zweden het experiment. Bij een verzorgingshuis gingen 68 medewerkers diensten draaien van 6 uur per dag in plaats van 8. Positieve ervaringen van commerciële bedrijven gaven de doorslag voor de proef.
Grote voorbeeld is Toyota
Ruim tien jaar geleden namen ze afscheid van de achturige werkdag. Sindsdien werken ze in shifts van 6 uur. De productieve werkdag werd 12 uur. Klanten klaagden minder over lange wachttijden. Medewerkers kregen meer plezier in hun werk, ziekteverzuim en personeelsverloop namen af. En, niet helemaal onbelangrijk voor een commercieel bedrijf, de winst steeg. Zij zien dan ook geen enkele aanleiding om het terug te draaien.
Te kort door de bocht
De (politieke) tegenstanders van de 6 urige werkdag vinden het te duur. Voor de plannenmakers was het juist een verrassing dat de kosten voor het project lager uitpakten dan gepland¹.
Extra kosten
- De salarissen van de 68 verzorgenden werden niet gekort. De ziekenhuisdirectie vond ze al laag. Dus werkten ze twee uur minder per dag voor hetzelfde geld.
- En er werden 17 extra mensen aangenomen om de uren te compenseren. Mensen dus die twee jaar lang geen beroep deden op een werkloosheidsuitkering. Alleen profiteerde daar de gemeentekas er niet van, maar de staatskas wel.
Logisch dat dat de kosten opjaagt. Maar om het experiment daardoor mislukt te noemen is te kort door de bocht.
Opbrengsten
Want vergelijkbaar met de ervaringen bij Toyota zijn er al wat positieve resultaten bekend.
- Mensen gaan efficiënter met de tijd om.
- Er is meer ruimte voor activiteiten met de bewoners, die meer ontspannen.
- De kwaliteit van werk neemt toe.
- Medewerkers zijn minder moe, ervaren meer werkplezier en minder stress.
- Het ziekteverzuim nam met 6% af.
Weg met lange wachtlijsten
Opvallend ook zijn de ervaring van de orthopedische afdeling in een ziekenhuis. Daar kampten ze met enorme wachtlijsten. Net als bij Toyota werken zij nu in shifts van 6 uur. Omdat ze nu 12 uur open zijn doen ze 20% meer operaties. Misschien een goed idee voor de Nederlandse publieke sector?
¹De verwachting aan extra kosten was 22%, het resultaat is 10%
foto: 123.rf
1 Reactie