Aan welk gedrag erger jij je? En wanneer zeg je daar iets van?
Hoe vaak hoort iemand die altijd te laat komt dat anderen zich daaraan storen?
En hoe vanzelfsprekend is het voor jou om een leidinggevende te zeggen dat hij afspraken niet nakomt?
Aanspreken is een vaardigheid die bestaat uit twee delen: luisteren en feedback geven. En de helft ervan gaat over jou.
Zeggen wat je vindt
Waarom dat zo ingewikkeld is legt Gytha Heins uit in haar boek Aanspreken? Gewoon doen! Ze geeft er zeven goede redenen voor. Variërend van erbij willen horen tot voorkomen van (gezichts)verlies voor jezelf of de ander.
Hoe je écht een aanspreekcultuur creëert?
Nou niet met de bekende feedbackregels. Die kun je zelfs beter maar vergeten volgens de donkere sticker op de voorkant. De schrijfster meent dat die regels niet werken omdat ze onnatuurlijk zijn.
De beste manier bestaat niet
Ze geeft op ervaring gebaseerde praktische tips en oplossingen. Maar voor een echte aanspreekcultuur is meer nodig. Zonder openheid en veiligheid bereik je niets. Dat geldt helemaal voor haar suggestie om de rol van vertrouwenspersoon te schrappen. Stel je maar een medewerker voor die zich geïntimideerd voelt door zijn leidinggevende. In een onveilige situatie zal hij eerder de vertrouwenspersoon inschakelen dan het gesprek rechtstreeks met zijn leidinggevende aangaan.
Opbouw van het boek
De opbouw van het boek is logisch. Het begint met een beschrijving van de situatie zoals nu in veel organisaties voorkomt. Daarna legt ze uit waarom het ingewikkeld is om elkaar eerlijk en open aan te spreken. Vervolgens adviseert ze ondanks de natuurlijke weerstand toch door te zetten.
Alle acht hoofdstukken sluiten af met een beknopte samenvatting en enkele vragen om over na te denken. Zoals: Welk gesprek ga jij uit de weg? En als je er niets van zei, hoe praatte je dat dan goed voor jezelf?
In het laatste hoofdstuk behandeld de schrijfster hoe je kunt reageren als jezelf wordt aangesproken. Het boek sluit af met een conclusie en een verantwoording.
Voor wie
Aanspreken? Gewoon doen! is een waardevol boek voor effectieve communicatie. Binnen maar ook buiten organisaties kun je je voordeel doen met de vele praktische tips.