Ben jij iemand die snel afgeleid is? Iemand die een vragende collega direct aandacht geeft? En direct reageert op binnenkomende emails en signalen uit je netwerk op sociale media?
Dan weet je ook hoeveel moeite het kost je weer te concentreren op dat waar je mee bezig was.
Elke storing kost tijd en vraagt extra van je concentratievermogen.
Ons concentratievermogen wordt in de huidige informatie-economie flink op de proef gesteld. Verleiding en afleiding liggen voortdurend op de loer. Tegelijkertijd is het nodig dat we in staat zijn en blijven, snel nieuwe vaardigheden aan te leren. En juist dat vereist onverdeelde aandacht.
Diep werk
Cal Newport schrijft in zijn zelfhulpboek over het werken in een wereld vol afleiding. Hij pleit ervoor dat we leren onze denkkracht weer te gebruiken. Dat we leren diep te werken en afstand nemen van oppervlakkig werk. Diep werken levert naast resultaat ook voldoening. Na een dag oppervlakkig werken vraag je je af waar je nou eigenlijk zo druk mee bent geweest.
Druk zijn of druk doen?
Drukheid als alibi voor productiviteit. Bij de afwezigheid van duidelijke maatstaven voor de productiviteit en de waarde in hun werk keren veel kenniswerkers terug naar een industrieel ijkpunt voor productiviteit: veel dingen heel zichtbaar doen schrijft Newport confronterend.
Concentratie nodig voor denkkracht
De schrijver weet te overtuigen waarom diep werken waardevol is. Niet alleen waardevol voor werkenden, ook voor werkgevers. Uit tal van voorbeelden die hij beschrijft, blijkt echter dat werkgevers er ongewild alles aan doen om diep werk onmogelijk te maken. Je hoeft alleen maar te denken aan de kantoortuinen, waarin onze hersenen voortdurend moeten schakelen tussen focus en afleiding.
Hoe je tot diep werken komt
De basis is dat je een persoonlijk ritueel ontwikkelt. Newport haalt hierbij regelmatig het leuke boek Dagelijkse Rituelen van Mason Currey aan. Kies een methode die het best bij je past en die je kunt volhouden, want dan levert het je het meest op. Newport noemt er vier:
De kloostermethode: een periode waarin je je afzondert op een rustige plek bij voorkeur zonder communicatie met de buitenwereld. (Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een week afzondering bijzonder productieve vruchten oplevert.)
De bimodale methode: verdeel je tijd in een aantal afgebakende periodes waarin je diep en oppervlakkig werk afwisselt. Voorwaarde is wel dat je genoeg tijd -minstens een hele dag- reserveert voor diep werk.
De ritmische methode: de ijzeren regelmaat van dagelijks plannen en op hetzelfde tijdstip beginnen.
De journalistieke methode: snel switchen van oppervlakkig naar diep werk. Journalisten zijn er meestal wat meer bedreven in omdat ze gewend zijn met een deadline te werken.
Koester afleiding en verveling
Newports belangrijkste tip is Neem geen pauze van afleiding, neem pauze van concentratie. Plan pauzes voor afleiding en het beantwoorden van emails.
Grijp niet direct naar je telefoon als je even moet wachten. Kijk eens rond en dagdroom wat.
Stop met sociale media
Doe het eens een dag in de week, helemaal geen sociale media. Pas het Pareto-principe toe: meestal is 80% van het effect het gevolg van 20% van de inzet.
Weg met de oppervlakkigheid
Werk met een vast schema en stop op tijd met werken. Met de tijdsdruk die je hiermee jezelf oplegt, dwing je jezelf om bewust met je tijd om te gaan en duidelijke keuzes te maken.
Nog een leuke tip tot slot: Maak jezelf moeilijker bereikbaar. Laat mensen die iets van jou willen, er harder voor werken.
Voor wie
Kenniswerkers die graag meer voldoening uit hun werk willen halen.