Weten wat jou anders maakt dan andere werkzoekenden en dat uitbuiten om de baan te krijgen die je graag wilt. Personal branding vormt de basis van je carrière strategie on- en offline.
Je personal brand is een A,B,C-tje:
- de A van apart en authentiek;
- de B van bekwaam en betrouwbaar;
- de C van congruent en creatief.
Waar het om draait is om zelfkennis. Weten wie je bent, wat je kan en wat je wilt en wat jou anders maakt dan je concurrenten op de arbeidsmarkt.
Je persoonlijke kanten en kwaliteiten mag je met overtuiging uitstralen. Dat is jouw identiteit, jouw merk IK. Het imago dat je op een aantrekkelijk manier uitdraagt op de arbeidsmarkt. Het is marketing van jezelf, jobmarketing dus.
De sociale media zijn bij het uitdragen van je personal branding van groot belang.
Wat geldt voor werkzoekenden, geldt bij een krappe arbeidsmarkt ook voor werkgevers. Met employer branding moeten zij alles uit de kast halen om positief op te vallen bij sollicitanten. Om zich als een unieke partij met een eigen duidelijke identiteit te presenteren en zich zo te onderscheiden van concurrerende bedrijven die azen op dezelfde werkkrachten.