Kun je je voorstellen dat je werkgever je het volgende lijstje geeft?
- Ik hoef nooit te weten dat je na het eten weer online bent.
- Ik hoef nooit te weten dat je vandaag thuis werkt omdat je de stilte nodig hebt.
- Ik hoef nooit te weten waarom jij ervoor koos jouw favoriete serie te bekijken in de trein in plaats van je mail te beantwoorden.
- Ik hoef nooit te weten dat je later bent omdat je een afspraak bij de tandarts had. Of dat je vroeger weggaat voor de voetbalwedstrijd van je kind.
- Ik hoef nooit te weten waarom je niet op zondag kunt reizen.
Al heb ik wel een idee wat je antwoord op mijn vraag is, toch ben ik benieuwd.
Vertrouwen
Ik hoef niet te weten welke keuzes jij maakt om je werk en je leven in balans te houden.
Dit klinkt toch als een werkgever die begrijpt dat jij naast je baan een eigen leven hebt. Het klinkt ook als een werkgever die jou vertrouwt. Die er van uitgaat dat jij je verantwoordelijk voelt voor je baan en er de kantjes niet van afloopt.
Excuses zijn niet nodig
Je hoeft je niet te verontschuldigen omdat je een privéleven hebt, zegt hij ook nog. De werkgever om wie het gaat is Ian Sohn, directeur van een Amerikaans bedrijf. In mei deelde hij zijn eigen omgangsregels op LinkedIn en was verbaasd over de vele reacties die hij daarop kreeg.
Wankel evenwicht
Sohn heeft duidelijk een eigen visie op gezonde, volwassen menselijke verhoudingen. Misschien dat zijn begrip verklaarbaar is uit zijn persoonlijke omstandigheden. Hij is zelf alleenstaand vader met twee kinderen. Maar verklaart dat ook zijn vertrouwen?
Oorzaak of gevolg
Hij is vast de enige niet in een vergelijkbare situatie op zo’n positie? Toch is zijn houding niet vanzelfsprekend voor leidinggevenden. Vaak overheerst het wantrouwen. Dat komt naar voren in hun behoefte aan controle. Met als gevolg dat volwassen werknemers zich onvolwassen gaan gedragen. Geen eigen verantwoordelijkheid nemen en met hun gedrag het wantrouwen rechtvaardigen.
Kip en het ei verhaal
Maar het wantrouwen zit zeker niet alleen aan de kant van werkgevers. Ook werknemers hebben twijfel over de goede bedoelingen van hun werkgever.
Voor vertrouwen is meer nodig dan wat regels met vrijheden. Met het eigen gedrag en ruimte voor zelfstandigheid en autonomie, bevestigt de manager waarschijnlijk meer dat het serieus gemeend is.
Belangen & doel
Al zijn de belangen van werkgever en werknemer verschillend, hun doel is gemeenschappelijk. Ze hebben allemaal baat bij een gezond draaiend bedrijf. Ze hebben elkaar dus nodig. En niet in de laatste plaats om werk en privé in een gezonde balans te houden.
foto: via Pixabay