De arbeidsmarkt staat te springen om mensen. Werkgevers weten niet in welke bochten ze zich moeten wringen om de juiste mensen aan te trekken. Maar als je denkt dat ze blij zijn met iedereen, dan vergis je je.
Wil een werkgever weten of de gedoodverfde kandidaat echt geschikt is voor de job, dan zet hij een assessment in. Nu nog is dat mensenwerk. De digitale testen en vragenlijsten even niet meegeteld.
Zwaar geschut onderweg
De ontwikkelingen gaan snel. Recruiters bij grote bedrijven werken al lang met digitale selectie. De schifting bij de eerste ronde, de cv selectie, gaat supersnel. Het is een middel dat hen veel tijd bespaart.
De robots komen
Langzaamaan vindt AI (kunstmatige intelligentie) een weg dieper in het selectieproces. Zo experimenteert assessmentbureau LTP Science met robot Sigmund. Ja met een 😉 naar Freud.
Het is een robot die menselijk reageert. Hij wekt de indruk alsof er een echt gesprek plaats vindt. Hij luistert met aandacht en reageert passend op emoties.
De robot stelt de sollicitant enkele vragen. Registreert de antwoorden en hoe het wordt gezegd, inclusief gezichtsuitdrukking en toonhoogte. En geeft vervolgens betekenis aan de emoties van de geïnterviewde.
Op den duur hopen de ontwikkelaars zelfs inzicht te krijgen in de motivatie van de sollicitant. Komt de wens voor de baan van binnenuit of van invloedrijke ouders? Dat inzicht kan teleurstellende beslissingen voorkomen.
Voorlopig is de inzet van AI vooral gericht op een meer objectieve recruitment. Maar er wordt al gelonkt naar bredere toepassingen binnen organisaties. Denk aan strategische personeelsplanning en ontwikkeling.
Gelijke kansen
Het selectieproces is subjectief en niet alleen door onbewuste vooroordelen.
Liefde maakt blind
Het komt voor dat een selectiecommissie gecharmeerd is van een bepaalde kandidaat. Dat ze geven hem dan graag het voordeel van de twijfel. Ook al tonen de feiten aan dat het vertrouwen onterecht is.
Alle testen wezen uit dat de nummer één wel erg gehecht is aan zijn vrije tijd. Maar toen hij zei geen enkel probleem te hebben met 24/7 beschikbaarheid, geloofden ze hem.
Soort zoekt soort
Mensen neigen te zoeken naar een kopie van zichzelf, het gelijkheidsattractie begrip. Mensen die op elkaar lijken en dezelfde taal spreken, herkennen elkaar in woorden en gedrag. Het is de belangrijkste verklaring dat er in de top van bedrijven nog altijd meer mannen dan vrouwen zitten. Terwijl al jaren bekend is dat divers samengestelde teams beter functioneren.
Je bent aangenomen
De juiste kandidaat vinden is een klus. Het overgewaardeerde cv zegt te weinig. En ervaringsjaren zijn net als beurskoersen, geen garantie voor de toekomst.
Weg met vooroordelen
Is het met de invoering van de robot gedaan met de vooroordelen? Want van wie leren die robots? Juist daar zet LTP op in: het selectieproces objectiever maken. Met minder teleurstellingen voor alle partijen, want beter, sneller en eerlijker.
Maar voorlopig blijft een sollicitatieprocedure vooral nog mensenwerk.
Wil je liever een gesprek met een mens dan een robot? Kom eens langs, wie weet dat ik iets voor je kan betekenen.
foto: 123.rf