Hoe weet jij dat ik hier ben? Stop de technostress

Pas op voor technostress
We zijn altijd en overal bereikbaar. Binnen en buiten het werk, voor collega’s, vrienden en familie.

Voortdurend online

De hele dag door en vaak ook ’s nachts checken we inkomende meldingen. Het maakt niet uit of het de Volkskrant app is, een nieuwsbrief of e-mail van het werk. Vierentwintig uur per dag verwerken we informatie.

Pas op voor technostress

Vergeten dat ene werkmailtje te sturen? Dan ’s avonds laat of in het weekend nog maar even doen, omdat het kan.

Jij bent er van af. Maar je stoort de ontvanger en dat heeft meer effect dan je denkt. Al is het alleen maar de omgeving die er last van heeft.

Of het nu je eigen keuze is of opgelegd, de altijd aan maatschappij bedreigt onze gezondheid. En het heeft een negatief effect op de productiviteit.

Recht op onbereikbaarheid

Zelfs de werkgevers zien het nu als een probleem. Het was niet alleen vanwege die productiviteit dat de AWVN (algemene werkgeversvereniging) werkgevers vorig jaar waarschuwde. Zij zijn ook verantwoordelijk voor een veilige en gezonde werkomgeving.

Net als in Frankrijk wilde Lodewijk Asscher hier een wet die het mailen na werktijd verbiedt. Dit lijkt een kort door de bocht oplossing. De informatiestroom stopt natuurlijk niet met het uitzetten van de mail. Bovendien wie controleert het?

Volwassener is het om afspraken met elkaar te maken. In Duitsland maken bedrijven als Volkswagen en BMW afspraken met medewerkers over onbereikbaarheid. En Daimler biedt zelfs aan mails tijdens vakanties automatisch te verwijderen.

Informatiemoeheid

Soms is het makkelijk als de omgeving dat soort keuzes voor je maakt. Maar het is vooral ook je eigen verantwoordelijkheid om in te grijpen. Ga wat vaker bewust offline. Zeker als je soms klaagt over vermoeide ogen en pijnlijke vingers, nek en schouders.

Technostress is meer

Meer dan continu digitaal bereikbaar zijn, is het de voortdurende druk om bij te blijven. Door het hoge tempo van technologische ontwikkelingen veroudert kennis snel. De informatiestromen zijn complex. Bovendien is de techniek niet altijd gebruiksvriendelijk. Dat allemaal kan een gevoel van onzekerheid geven over het eigen kunnen. Technostress is geen nieuw begrip, al in 1984 schreef Craig Brod er een boek over.

foto: 123.rf

2 Reacties

  • Om 9.21 uur kreeg ik de Nieuwsbrief van Coachy binnen. Een keurige tijd, overdag, en ondanks dat ik behoorlijk informatiemoe aan het worden ben, heb ik hem vandaag met plezier bekeken. Er staan altijd wel weer leuke tips of artikelen die me aan het denken zetten. Door onderhoudswerkzaamheden van Ziggo ligt bij ons thuis de internetverbinding eruit. Of heeft Ziggo het expres gedaan, om mij een stukje technostress te besparen? Toch wel aardig van die Ziggo…

  • Die Ziggo toch, aardig maar ook wel knap dat zij je die technostress besparen 😉

    Fijn dat mijn nieuwsbrief toch kans zag jou tussen de mazen door te bereiken en je er (ondanks alles) plezier aan hebt beleefd Corrie, daar doe ik het voor.

Laat een Reactie achter