Je herinnert je vast wel die vanzelfsprekende toon van George Clooney als hij zegt Nespresso, what else ..?
De charmeur weet je te overtuigen. Verleiding compleet, iedereen hield van Nespresso.
Verleiden of strijden, wat doe jij?
Wat doe jij om iets voor elkaar te krijgen? Wat doe jij om anderen van je gelijk te overtuigen? Lukt het jou te verleiden als Clooney of beland je eerder in een gevecht?
Dan ken je vast ook dat machteloze gevoel. Dat je niet bereikt wat je wilt omdat anderen niet meewerken. Toch is er soms maar weinig nodig om anderen mee te krijgen. Soms zelfs maar een woord. Hoe je dat bereikt laten de 6 (+1) principes van Cialdini je zien.
Overtuigingskracht in kleine dingen
Niet alleen als wetenschapper heeft hij zijn ideeën getoetst. Ook heeft hij ze proefondervindelijk vastgesteld. Drie jaar is hij ondergedoken als autoverkoper, fondsenwerving en telemarketeer. Hij kwam daarbij tot deze ‘eenvoudige’ principes.
- Sociale bewijskracht. Wat deden anderen voor jou, overtuigen met behulp van feiten en cijfers. De video die je net zag laat dat mooi zien met de hotelhanddoeken.
- I like you! Iemand die jou aardig vindt, zich in je herkent is eerder bereid iets van je aan te nemen of voor je te doen.
- Autoriteit gevoelig. Als Cialdini of George Clooney het zegt dan zal het wel waar zijn. Op basis van kennis, ervaring, geloofwaardigheid of soms zelfs uniform.
- Voor wat, hoort wat. Door eerst iets aardigs te zeggen of iets kleins te geven, wil de ander graag iets terug doen.
- Consistentie en commitment. Doen wat je zegt en met kleine stapjes beginnen, om later meer te bereiken. Door in te gaan op een klein verzoek, neemt de grens naar meer toe en is het (psychologisch) moeilijker om je terug te trekken.
- Het laatste principe is dat van de schaarste, de urgentie moet voelbaar zijn.
- raag om advies in plaats van om een mening. Want vraag je om een mening, dan geef je de ander de rol van criticus. Vraag je om een advies dan heb je een partner, iemand die met je meewerkt. (Deze tip hoorde ik tijdens een interview met de oer-marketeer. Zijn ideeën liggen aan de basis van internetbedrijven als bol.com e.d.)
De animatie hieronder laat je overtuigend zien wat Cialdini met zijn principes bereikt.